"Det går bra för Sverige"?!?!

Just nu är jag på god väg att ge mig in på ett ämne som alla tycker att man borde hålla sig ifrån. Politik!

Jag måste säga att jag är förvånad över att det är så många små saker i samhället som inte fungerar med en regeringstyp, medan de som fungerar kraschar helt med en annan.

I dag har vi ett, enligt politikerna (både röda, blå, gröna och allt vad de är håller med), väl fungerande och blomstrande Sverige. Hur kan man kläcka ur sig något så dumt?

Sverige mår inte bra! Sverige håller på att successivt gå mot att bli ett land där välfärd är något man en gång drömde om. Jag själv, som är medelhöginkomsttagare kommer självklart inte att drabbas så hårt av det här. Jag klarar mig säkerligen. De jag tänker på är de personer som inte har det så välbeställt. Bland dessa räknar jag pensionärer, långtidssjukskrivna och ungdomar.

Vad grundar jag då min uppfattning på? Jo detta...

Ett! Sjukvården!

Vi har vårdköer där behövande får vänta ett halvår eller mer på att få t.ex. kritiska operationer gjorda. Under tiden minskas deras livskvalitet till ett minimum och allra helst ska man dra in deras sjukpenning med för att göra bilden komplett.
Kompetenta läkare inom kirurgi och annat kör t.ex. taxi för att det inte finns möjlighet att ge dem en tjänst med uppgifter de är utbildade till. Fullt fungerande sjukhus läggs ner på löpande band och sjukvården centraliseras till större kommuner. Det kan för vissa personer ibland ta upp till en timme att ta sig akut till sjukhus med ambulans och då är det inte säkert att man får hjälpen man behöver.

Två! Polisen!

Vilken nytta gör poliser när hela polisväsendet centraliseras. När en människa i t.ex. Söderköping blir överfallen och utsatt för hot till livet ska denne ta sig till en "virtuell polisstation" och uppge sitt ärende i en webkamera. Är det sen allvarligt nog så skickar polisens larmcentral (som sitter i Linköping) en utryckningsorder till polisen i Norrköping som sen får åka de dryga 2,5 milen till Söderköping för att ta hand om ärendet.

Det tar säkerligen minst 15 minuter från det att ärendet är anmält och diariefört till dess att bilen rycker ut från Norrköping. Sen tar det ytterligare 8 minuter (förutsatt att medelhastigheten hos polisbilen är 200 km/h) tills polisen är på plats. Det ger förövaren 23 minuter att förgripa sig på offret och ta sig därifrån. För att ta ett perspektiv på hur lång tid det är så är lunchrasten för många arbetande en halvtimme.
Givetvis kommer spår att försöka säkras, men resultatet är oftast att förövaren på detta sätt kommer undan - och bårhuset får ta hand om ännu en saknad och sörjd anhörig.

Tre! Försvarsmakten!

Under 70 till 80-talet var "hotet från Ryssen" överhängande och det satsades stora pengar på att skapa ett fungerande försvar, både till lands, till sjöss och i luften. Under slutet av 80-talet, början av 90-talet börjar man lägga ner förband på förband för att de kostar för mycket att upprätthålla. Under 2000-talet fortsätter nedläggningarna. Vi har idag långt mer än halverat den motståndskraft mot en yttre attack som fanns under försvarets "glansdagar". Varför? Jo för att det inte finns någon reell hotbild längre.

Vad är det för dumheter egentligen? Förutsätt att du har ett hus med massa värdesaker i. Du låter en hund utan tänder bevaka detta hus. Kommer någon som har för avsikt att ta för sig av värdesakerna att tveka i det läget? Hunden kan ju inte bitas. Du blir inte skadad av att du tillgriper det som inte rätteligen tillhör dig.
Räkna med att människan i allmänhet är girig och vill ha mer (finns så många bra exempel på detta att jag knappast behöver dra upp dem) och det finns där för att ta utan någon som gör något för att stoppa vederbörande.

Hotbilden som inte finns idag kommer garanterat att ha möjlighet att uppstå om vi drar ut vår hunds tänder. Det är ingen tvekan om saken. Alltså behövs fortfarande ett fungerande försvar av vår nation!


Under 70 och 80-talen var Sverige i sanning en välfärdsnation. På den tiden fungerade allt det jag nämner ovan bättre än idag. Folk som var sjuka fick fortare vård. Folk som var värnlösa fick hjälp. Och djävulen ta den som ens tänkte på att försöka hoppa på lilla Sverige. Visserligen skulle det fungerat, men inte utan förluster större än värdet i att ta landet.

Jag har så många saker att ta upp gällande detta ämne att jag kommer att kunna fylla hela bloggen med dem, men jag ska inte göra det. Jag nöjer mig med att säga att det är bedrövligt att någon kan tänka sig att höja sin redan höga politikerlön när större delen av de pensionärer som byggt upp möjligheten för de här politikerna att ge sig själva löneökningen knappt klarar att gå runt på sin inkomst - och sen ha mage att stå och säga att "Det går bra för Sverige!".

Kommentarer
Postat av: Ellan

Det blev politik istället alltså? =) Intressant...

2008-03-27 @ 08:31:20
URL: http://elinwoxlin.blogg.se
Postat av: Vic

Det är något inom porrvärlden som jag gärna INTE vill bli förknippad med ! :D

2008-03-28 @ 10:02:54
URL: http://bikuki.blogg.se
Postat av: Vic

Oj oj, det där var ett tungt inlägg :P Bra att du tänker på mig ;) hehe

2008-03-28 @ 10:08:32
URL: http://bikuki.blogg.se
Postat av: Maria

så.rätt.du.har:)som.vanligt=)...

2008-03-28 @ 14:12:45
URL: http://mitttankerum.blogg.se
Postat av: Vixi

Haha! Men va faan Micke kan du namnen på alla kändisar? :D Han var med i tex Glappet, om du minns det. Eller jag iofs du kollar väl bara på amerikansk SF! :D

2008-04-03 @ 10:33:58
URL: http://bikuki.blogg.se
Postat av: Vic

Men googla då för fasen! :D haha!

2008-04-04 @ 13:55:52
URL: http://bikuki.blogg.se
Postat av: Vic

Vart har glöden tagit vägen? :)

2008-04-14 @ 21:01:19
URL: http://bikuki.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0